Уроки


Мета:

· розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі та їх класифікацію за складом;

· ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів;

· формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів;

· розвивати навички учнів зі складання формул бінарних сполук на прикладі складання формул оксидів;

· ознайомити учнів з поширенням оксидів у природі.

Тип уроку:комбінований.

Обладнання:вода, спирт, хустинка, фізична мапа світу, мапа корисних копалин України, колекція «Гірські породи та мінерали», ДVД «Вода».

Хід уроку

1.Організаціякласу.

Учитель.-Добрий день, діти! У нашому житті , як казали давні ,усе тече , усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров*я й потяг до пізнання!

2.Актуалізація опорних знань.

Учитель.

-Давайте згадаємо, на які групи діляться усі речовини? (Обговорюємо схему «Класифікація речовин»).

Речовини

Прості Складні

Метали Неметали Оксиди Кислоти Основи Солі

-Як, користуючись Періодичною системою, можно визначити метали й неметали?

-Що таке оксиди?

-Завдання: З перелічених бінарних сполук виберіть оксиди.

NaCl, CaO, ZnS, FeO, SO2, K2O,KBr,CuO,CuCl2,Al2O3, N2О5, P2О5,

- Що спільного в складі оксидів написаних на дошці? (наявність атомів Оксигену)

-Чим відрізняються ці оксиди? (Кількістю атомів Оксигену, другим хімічним елементом, що може бути металом чи неметалом).

3. Мотивація.

-Багато речовин є на світі. Всі вони унікальні по-своєму. Але є речовина яка є основою всього на Землі, основою – життя. Чудесна речовина.

Дослід «Незаймиста хустинка»

-Фокуси – це чудеса які мають пояснення. І пояснює цей фокус речовина, яка зашифрована на цьому листку. Розшифруйте назву цієї речовини і тоді зможемо пояснити фокус.

О

(Діти розгадують ребус,а вчитель пояснює дослід)

Учитель.

-Вода – найпоширеніший мінерал на Землі, який людство використовує найбільше. А давайте згадаємо формулу води.

Н2О

-До якого класу складних речовин належить вода? (Оксиди.)

4. Вивчення нового матеріалу.

_ Отже тема нашого уроку: « Оксиди , їх склад і назви. Класифікація оксидів. Оксиди в

природі.» (слайд 1) Сьогодні на уроці ми з вами ( слайд 2) з*ясуємо загальну формулу оксидів, їх класифікацію, навчимося давати наукові назви оксидам і розглянемо які ще є оксиди в природі.

Учитель.

1.

- Загальна формула оксидів - Е mОn

- Які ж основні ознаки оксидів? (слайд 3)

2.

Класифікація оксидів ( доповнюємо схему «Класифікація речовин»

Оксиди

Оксиди Ме Оксиди неМе Амфотерні

(Основні) (Кислотні) (Al2O3 , Zn O , Fe2O3)

Завдання:Розподіліть оксиди на класи (користуються ПС)

CaO, CO2,NO2,Li2O, SO3,K2O, Al2O3,BaO, FeO, CuO, B2O3,ZnO, Fe2O3.

3.

Складання формул оксидів (робота з підручником стр. 30-31 Хімія 8 кл. П.П.Попель, Л.С. Крикля).

Учитель.

-У 7 класі ми з вами складали формули бінарних сполук, зокрема оксидів. Давайте згадаємо, як це ми робили. Відкрийте підручники на с. 30-31 і прочитайте текст виділений жирним шрифтом.

-Яку валентність має Оксиген?

-Чому відповідає найвища валентність елемента? (номеру групи)

Завдання:Складіть формули оксидів.

1 група.CaO, KO, ALO, S(IV)O.

2 група.MgO, NaO, BO, S(VI)O.

4.

Номенклатура.

Учитель.

Хімічна назва оксиду складається з двох слів: перше- назва елемента, а друге – «оксид». Якщо елемент має перемінну валентність, то після назви елемента вказують його валентність. (слайд 2) Давайте прочитаємо назви оксидів за формулами на с. 32.

Завдання:Назвіть оксиди за формулами (підручник с. 32)

1 група.ZnO, Mn2O3.

2 група.CO2, P2O5.

Завдання:Установіть відповідність між формулою та назвою оксиду.

SiO2 Купрум (ІІ) оксид

Mn2O7 Карбон (ІІ) оксид

CuO Калій оксид

CO Сульфур (VІ) оксид

SO3 Манган (VII) оксид

K2O Силіцій (IV) оксид

Al2O3 Купрум (І) оксид

Сульфур (ІV) оксид

Манган (ІV) оксид

Учитель. – А давайте дамо назву воді за українською науковою номенклатурою.

(Н2О – Гідроген оксид)

- Гідроген оксид – унікальна найважливіша й найпоширеніша речовина на Землі.

5. Поширеність оксидів в природі.(слайд 5)

-Вода! Це унікальна речовина. Її оспівували і вченні і народи.

«Вода- перший початок і суть усього» - так уважали давньогрецькі філософи.

Леонардо да Вінчі називав воду «соком життя». Йому належить відомий вислів: «Життя – це одухотворена вода».

-Гімном воді стали слова видатного французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері:

(читає учениця)

«Вода. У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке є. Не можна сказати, що ти необхідна для життя. Ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, що не пояснити нашими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже простилися. За твоєю милістю в нас знову починають вирувати джерела нашого серця».

Учитель.

-Вчені вважають, що було б більш правильно називати нашу планету не Земля, а Вода, оскільки її поверхня на ¾ вкрита водою.

- Які найбільші водойми на Землі?

-Скількі океанів на Землі?

-Назвіть їх і покажіть на мапі.

-Яка вода в океані?

-А де на Землі містяться запаси прісної води?

-В Україні які найбільші водойми?

Учитель.

Життя на нашій планеті зародилося у воді й не може без неї існувати. Люди і всі живі організми – діти води. Німецький філософ Еміль Дюбуа-Реймон сказав, що організм є оживлена вода».

Які ж властивості води роблять її такою унікальною?

1. Вода – унікальна природна сполука. (слайд 6)

Всі тіла, переходячи із рідкого стану в твердий зменшуються, а вода навпаки. Об*єм льоду на 9% більше ніж води. Здатність води при замерзанні розширюватись захищає нашу планету від злединіння.

2. Зі зниженням температури зменшується температура плавлення льоду. (слайд 7)

3. Висока теплота плавлення льоду оберігає нашу планету від потопу. Танення льоду та снігу потребує великих затрат енергії, тому цей процес відбувається повільно. (слайд 8)

4. Вода має високу теплоємність, тому на Землі не буває різкого перепаду температур взимку і влітку, вночі і вдень. Вона визначає клімат і погоду на Землі. (слайд 9)

5. Знаходження води в природі. (слайд 10)

6. Вода входить до складу клітин живих організмів і бере участь у всіх процесах їх життєдіяльності . (слайд 11)

7. Всі процеси життєдіяльності проходять в розчинах. (слайд 12)

8. Для багатьох організмів вода є середовищем існування. (слайд 13)

9. Біологічне значення води для матеріального світу. (слайд 14)

10. Вода виконує транспортну функцію –перенос речовин в організмі рослин (судини, ситоподібні трубки) та тварин і людини ( кровоносна, лімфатична система та транспортна). (слайд 15)

11. Біологічне значення води для матеріального світу.( слайд 16)

12. Вода – середовище розповсюдження насіння, гамет, личинок. (слайд 17)

13. Вода – середовище для запліднення. (слайд 18)

14. Вода забезпечує тургор рослин. (слайд 19)

15. Вода забезпечує терморегуляцію живих організмів. (слайд 20)

16. Висока теплоємність води забезпечує рівномірне розповсюдження тепла по всьому організму. (слайд 21)

17. Вода необхідна для проростання й розвитку насінини. (слайд 22)

18. Вода – фактор природного добору. (слайд 23)

19. Рослини – є автотрофами, тобто з води й вуглекислого газу за допомогою світла створюють поживні речовини – крохмаль. (слайд 24, 25)

20. Оксиди в природі . (слайд 26, 27)

21. Чистий, без домішок кремнезем утворює гірський кришталь. (слайд 28)

22. З домішками – аметист, агат. (слайд 29, 30)

23. Також дуже поширені в природі оксиди феруму – це різні залізні руди. Україна має великі запаси залізних руд. (Криворізьке і Керченське родовище) Лабораторний дослід . Ознайомлення зі зразками оксидів заліза.

Інструктивна картка по проведенню лабораторного досліду:

1. Розгляньте зразки оксидів заліза (руд чорних металів): бурого залізняка (FeO), магнітного залізняка (Fe3O4), червоного залізняка (Fe2O3).

2. Запишіть у зошити хімічні формули цих руд.

3. Визначте і запишіть колір цих руд.

4. Порівняйте їх магнітні властивості.

5.Узагальнення .

1. Що таке оксиди ?

2. На які групи поділяються оксиди?

3. Оксиди дуже поширені в природі. Який найпоширеніший оксид на Землі? (Вода – джерело життя на Землі, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі, сировина для промисловості.)

4. Назвіть основні джерела води на Землі. (моря, океани, річки й озера)

5. Учень (читає вірш Т. Злізної )

Існує думка, що планета наша

Повинна зватися «Вода»,

Оскільки лише треть її

Складається- таки з землі.

А дві частини- це вода,

Сполука дивна і проста,

Для існування всім потрібна,

Вона корисна і чарівна.

Тому бажаємо сказати,

Хоча це тільки наші мрії,

Вода повинна панувати,

Ми-діти водної стихії.

Про воду згадують давно:

Ще в давнину жива вода

В казках вертала до життя.

А уявіть собі планету,

Де раптом зникла вся вода.

Ой, жах! Яка вона страшна!

Похмурі впадини морів,

Річок і навіть океанів

Покриті товстим шаром солі.

Не може бути для Землі

За це у світі гірше долі.

Рослинність зникла геть уся:

Немає квітів і дерев.

І не знайти нам карася,

Зник без води могутній лев.

Ця ситуація не казка,

Можливе різне на Землі.

Щоб не спіткала світ поразка,

Охороняйте воду всі!

Вода - найпоширеніший оксид в природі, але прісної питної води катастрофічно не вистачає на Землі, томуВоду потрібно берегти!

6. Домашнє завдання. ∫5 з. 49, закінчить заповнювати таблицю, користуючись підручником та іншими джерелами інформації.
Кiлькiсть переглядiв: 111

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.